fredag, juni 30, 2006

stympad

I Onsdags kväll skar jag av mitt pekfinger. Jag skulle skära upp en halv citron i fyra klyftor för mina gäster att pressa över maten, men istället för att lägga citronen med den flata sidan neråt la jag den med det hårda runda skalet neråt. Den vickade till precis när jag skar den sista klyftan. Kniven som var nyslipad (nej, det är ingen japansk kniv) träffade det vänstra pekfingret på höger sida, tog med en bit av nagelbandetoch skar igenom fingret snett över nageln ut mot fingertoppen. Det var ett snabbt och precist skär. Hudkanten runt såret var rak. Enligt läkaren på jourmottagningen kommer fingret aldrig att bli helt sig likt igen. Biten som låg kvar på skärbrädan var för stor.
    Sånt där händer aldrig om du heter Anders Lundin. Då har du rest runt jorden med en kamera och gjort ståuppor liggande i en hängmatta djupt inne i Borneos djungel. Du vet hur viktigt det är att undvika skador. I ett extremt läge kan det betyda skillnaden mellan liv och död.