söndag, mars 25, 2007

Roland Andersson

... är förbundskapten light i fotboll. Tror jag. Eller så är han biträdande förbundskapten. Eller så är han något annat. Hans uppgit verkar vara att säga något överslätande varje gång Zlatan gör något eller säger någon av sina oförskämdheter.
– Han har varit ute i djungelns värld, det är tufft därute. Han har slagits och utvecklats som människa och spelare.
– Ska man vinna någonting, både på landslagsnivå och klubbnivå, kan man inte ha elva vattenkammade spelare.
– Styrkan med Zlatan är att han slår sig in överallt. Han kommer inte bara in och anpassar sig.

Jag vet inte vad frisyrer har med fotboll att göra. Jag har en bok med fotbollsfrisyrer som jag tittar i, men jag blir ändå inte klok på vad karln menar. Jag förstår inte heller riktigt varför det skulle vara en styrka för en lagspelare att INTE kunna anpassa sig i en grupp, eller vad det är som gör att Zlatan haft det tuffare än alla andra unga män ur liknande förhållanden som man kräver betydligt mer av i fråga om social kompetens. Kan det vara att Zlatan har det tufft att göra åt alla miljoner han tjänar varje vecka? Visst, hans bakgrund är ingen dröm, men killen blev proffs innan han kom ut ur tonåren.

Eller har han någonsin kommit ut ur tonåren? Jag börjar bli väldigt trött på hans sätt att dra till sig all uppmärksamhet. Det påmminner om ett barn. Men till och med min sexåring Sam hanterar konflikter bättre än Zlatan och har en större förståelse om gruppdynamikk och socialt spel.

Jag blir mer och mer övertygad om att Zlatan VILL ha det så här. Hade han velat ha det annorlunda har han haft tusen chanser att ändra på sakernas tillstånd.

I dag blir ingen heller stjärna av en slump. Zlatan har valt sin egen väg. Han vill ha uppmärksamheten. Hans rockstjärnestil på presskonferenserna, hans kläder, bilar, hans sätt att dra sig undan: allt bygger på myten om honm själv. Otillgänglighet är bästa sättet att få alla blickar mot sig. I alla fall så länge man är på topp. Personligheter som Zlatan njuter av detta. Om han inte förstår det själv nu så kommer han att göra det den dag ingen vill prata med honom längre.

Roland, ja. Kan det vara så att Roland Andersson vill skydda Zlatan genom att upprepa några floskler han hört på en seminariedag på Fryshuset om dagens unga?

Jag tror inte att Roland Andersson kan svara på dessa frågor heller. Han verkar inte vara den djuplodande typen. I en annan artikel säger han att han inte tror på att psykologisera. Jag undrar vad Roland Andersson tror på.