lördag, september 23, 2006

vägra vara boskap

Jag rev sönder kuvertet med min blanka röstsedel i frågan om trängselskatt.
   Frågan på valsedeln var bisarr. Ska man folkomrösta om exakt vilka tranfereringar kommunen ska göra och hur skatterna ska fördelas till kollektivtrafik? Jag trodde valet till landsting och kommun var till för att välja folk som bestämde sådant.
   Förutom Stockholm röstade en massa kommuner norr om stan där folk är täta och för länge sedan röstat för att de inte ska vara med och betala för Stockholm. De vill tjäna sina pengar där, men sen ska de betala skatt i sitt eget villaområde där deras bensinslukande stadsjeepar kan parkeras på gatan under äppelträden utan att riskera p-böter.
   Hälften av kranskommunerna röstade. Hälften röstade inte.
   Och i Mora folkomröstade man om vargfrågan. Och vargfrågan är inte ens en lokal fråga. Det är en riksdagsfråga.
   De som gör sådär försöker hålla demokratin gisslan. Miljön och vargarna också.
Folk är bara röstboskap.

Är nu mycket trött på denna influensa eller vad det är som jag fått. Jag har inte lämnat lägenheten sedan valet. Mitt blossande samhällsengagemang och användande av ordet "demokrati" tyder på att jag behöver mera syre.

Jag kör etanolbil. "Med spriten som drivkraft!" Har försökt sälja den slogan, men bilindustrin är kallsinnig.

Vägra vara boskap!
Det kan bli något? Kanske har jag hittat något där? Borde gå att sälja.