måndag, maj 07, 2007

Telefon

En försäljare ringde igår. Han hette Emanuel och ville erbjuda mig en bok.
– Vi vänder oss till lite ovana läsare, sa han. Och du får välja vilken av våra böcker du vill, men jag skulle verkligen rekommendera Gåtornas palats av Dan Brown.
Då fick jag nog. Jag blev tvungen att använda Frasen.
– Vet du vem du talar med? frågade jag.
– Det är Olle jag pratar med hoppas jag, sa Emanuel.
– Jag är författare, sa jag och jag är typ inte en ovan läsare. Och vet du en sak till: en människa hinner läsa ungefär 3000 böcker under sitt liv om hon skyndar sig och jag har redan läst TVÅ av Dan Brown och efter det kände jag hur mitt liv krympte. Jag vill aldrig mer läsa en bok av honom. Mitt liv är för kort. Men han är populär och lättläst, så ge boken till någon annan som är ovan att läsa. Det är bra att män läser.

Jag har aldrig tidigare använt Frasen. Det kändes väldigt konstigt att säga det (speciellt som jag slukade Da Vincikoden). Nu antar jag att jag borde söka författarestipendium, sedan leta upp en våning på östermalm och därefter äta en fyratimmars alkohollunch på Prinsen under vilken jag bör flirta med personalen för att sedan förolämpa unga kvinnor på stan. Gutår!

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Tummen upp liksom! Fan vad skönt! Sånt där skulle man ju vilja kunna kläcka ur sig...

Och jo Olle. Du ÄR författare.

2:18 em  
Blogger xx xx said...

Jo, men det var mest Frasen: "Vet du vem du talar med?" som jag syftade på. Den är läskig som 17.

3:34 em  
Anonymous Anonym said...

Jag tycker att det var befogat att använda "Frasen". När du dessutom nämner att du läst två böcker av Dan Brown så tar det udden av snobbismen. Galant.

3:35 em  
Blogger HB said...

Ring mig när du bestämt dig för att gå till Prinsen och dricka lunch.

5:26 em  

Skicka en kommentar

<< Home