onsdag, september 27, 2006

korfu

Meningen med den här bloggen var att jag skulle skriva om mitt arbete med nästa bok. Men den är inne i ett känsligt skede. Det har den varit sen jag började i vintras. Och speciellt nu. Så det är inte mycket jag vågar säga om den.
   Jo, "Stöde Korv & Thai" Jag kom på att döpa ett gatukök till det. Jag tror att jag gillar det.

Jag fick mejl från en kompis som varit en vecka på Korfu. Kom att tänka på att jag var där 1986 på tågluff. Spik nykter och livrädd för tjejer. Det var helt idiotiskt.
    Alla andra åkte dit för att bli fulla och kåta. Jag förstod det först senare.
    Jag hyrde moppe och badade. På tåget från Athen hade jag blivit av med en av mina äkta Seasides. Den blev kvar på golvet när jag bytte till svarta espandrillos.
   Jag bar med mig den andra skon hela vägen hem. Kanske trodde jag att någon skulle hitta skon och ta med den och som av ett under skulle vi träffas och jag skulle återförenas med min vänstra Seaside.
     En dröm som påminner plågsamt mycket om hur jag trodde att jag skulle få hångla på den där resan.

Espandrillos är inga bra skor att ha när det regnar, tåget från Bologna är försenat och du inte orkar med ditt ressällskap längre.