söndag, april 15, 2007

Någons bästa polare

Min som kom hem och försökte reda ut hur det var i hans klass: "han är min bästa kompis, men hon och han och han har alla tre mig som bästa kompis."
    Han fick inte ihop det.

Är jag någons bästa kompis? Säkert en av någons bättre kompisar. Men högst på listan? Vill jag veta svaret?

Om jag gjorde en egen lista, eller tog ut en kompiselva, över mina polare vet jag inte riktigt vem jag skulle skriva överst heller. Man vill ju inte sätta en människa överst om man vet att han eller hon skulle placera mig först på fjärde plats.
   Om man jämför sin med polarnas lista skulle man kunna räkna ut skillnaden mellan deras position på min lista och min position på deras listor och få fram ett medeltal, en kvot eller kanske en konstant eller nåt. Man skulle kunna ge den en grekisk bokstav och kalla den för genomsnittligt kompiskvot eller liknande, eller i mitt fall suckerskvoten. Jag tror att jag skulle var ungefär som Håkan Mild: aldrig bäst men alltid med i startelvan.

Bara det faktum att jag räknar på detta förklarar väl varför min kvot, som jag tror, skulle vara hög, eller låg, eller hur man nu räknar ut den. (Man kan föra in /-1 i ekvationen för att justera sånt, minns jag från gymnasiematten. Givetvis finns det folk, som min son, som hamnar överst på flera listor. Får de i så fall en hög eller låg siffra? )

– Men herregud, du är över 35 år. Folk umgås inte på det viset. När du är sex eller tretton har du bästa kompisar som är viktiga, när du är 15 har du ett gäng, när du är 20 har du ett mindre gäng, när du är 30 har du kollegor och bekanta och när du är 38 har ni ett antal par som ni träffar ibland och tycker är konstiga men trevliga och några singlar som du träffar och tror har ett roligare liv. Bästa kompisar har du inte! Bli vuxen!

Idag ska jag ut på ett långpass löpning. Min iPod har musik för åtta timmar, men batteriet räcker inte mer än en timme. Det är också en sak jag inte förstår. Halva löppasset får jag springa utan musik.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hmm. Jag tror att det är precis lika viktigt när man är vuxen, om inte viktigare, att ha riktiga nära vänner. eller kompisar, om man så vill.
Jag umgås hellre med bästa kompisar än med ytliga bekanta i varje fall...

9:19 fm  
Anonymous Anonym said...

Jo, det är klart. Håkan Mild var för övrigt alltid bäst i Blåvitt. ALLTID.

4:32 em  

Skicka en kommentar

<< Home