onsdag, oktober 11, 2006

Nära makten

Statsministerns nye press-sekreterare heter Edvard Unsgaard. Han hoppade in som vikarie på radio Västernorrland när jag jobbade där typ 99. Jag bodde i hans studentrum ett tag. När jag kom tillbaka till Radiohuset på Östermalm för att jobba mötte jag honom i hangaren. Han hade portfölj och manchesterkostym med väst.
– Jasså, Olle, du är här på ett litet gästspel.
Till saken hör att Unsgaard var praktikant, jag skulle jobba på P3, men ingen som såg oss då skulle haft svårt att avgöra vem av oss som inom 7 år skulle arbeta närmast makten och vem som skulle blogga om den andre.

Vissa har det där. De vet att de är på väg till högsta ligan. Jag undrar hur det känns? Om det är skönt, som 3-0 med kvarten kvar, eller om det känns i magen som för mycket kaffe.
Hur ser deras naglar ut? Sover de gott på nätterna?

Först kulturministern, nu Unsgaard. Det är till att ha hamnat i händelsernas centrum! Vad blir det nästa vecka? En före detta klasskompis till Handelsministerns barnflicka?

***

Varför kan folk inte hålla sig på läktaren och låta spelarna vara på planen? Hur svårt kan det vara att hålla ordning på?
Tumregel:
Har du kortbyxor, benskydd och skyhög lön? -gröna fyrkanten.
Har du långbyxor, och betalar din biljett? -läktaren.
Har du jacka med reflexer och väger 100 kg? -mitt emellan. OBS. Stoppa de med långbyxor! Innan de kommer in på planen.
Har du en längtan efter att slå andra i ansiktet? -träna boxning.