onsdag, november 08, 2006

små öl och leg

Inne på ICA idag hittade jag 33 cl burkar med folköl. De såg ut precis som vanliga Norrlands Guld, men mindre. Små burkar finns ju för andra drycker, men för folköl dominerar den större 50 cl burken helt.
    Det är synd. De små burkarna är mycket snyggare. I jämförelse ser de stora brukarna ut som förvuxna tonåringar.
    Jag översköljdes, som man säger i böckerna, av en våg av nostalgi när jag stod där framför ICAs kylskåp. Jag började tänka på min ölburksamling jag hade när jag var liten. Den var aldrig något att yvas över, men jag samlade ändå med stor iver. Det fanns fina burkar på den tiden. Man hittade dem i skogen och i diken. De stank, men man kunde skölja dem. Three Hearts var min favorit.

När jag kom till kassan med mina två burkar såg jag skyltarna om leg-kontroll för folköl. Jag blev tvungen att fråga.
    – Ni kommer aldrig fråga mig om leg va? sa jag.
    Jag visste att jag inte skulle ha gjort det. Jag borde verkligen inte ha frågat, men jag råkade få idén i huvudet och så slank den ur. Tjejen i kassan svarade inte först. Hon tittade bara på mig och skrattade, och såg sedan provocerande ung och snygg ut.
    – Leg? sa hon och skrattade lite till. Vi har alla några personer som vi frågat som varit lite, öhh, lite över 20, om man säger så. Mitt rekord är på 30 år.
    I hissen på vägen upp till lägenheten tittade jag mig i spegeln. Okej att det var naivt av mig att fråga, men jag tycker att det var lite väl hårt att bara skratta.