torsdag, december 28, 2006

Fabio

Med TV-sportens VM-krönika på rutan här hemma bokräftas vad jag tänkte på när jag var ute och sprang i eftermiddags: Sverige gjode ett skitdåligt VM. Tre mål gjordes, två på fasta. Den ende som var i form var väl Linderoth. Isaksson, denne "världsmålvakt", borde inte ha släppt in Joe Coles mål och någon, Alex eller Källström eller någon av forwards borde ha pressat honom. Henke är endast med på bild när han ljublar över målet som, enligt TV-bilderna, görs av Mellberg. Och när han slår en straff. Nej förresten, han slår en passning till Christer Fuglesang. Zlatan har några lägen att näta mot T&T men hans avslut är klena. Som så ofta gör han försvararna dåliga, men målvakten bra med sina avslut. Hade han gjort sitt jobb hade Sverige vunnit matchen redan i första halvlek. Då hade VM kunnat sluta annorlunda. Nu slutade det precis som väntat med respass mot Tyskland. Bara med mycket sämre spel.

Lagerbäck pratar om förberedelser. Han kan inte se att han skulle gjort något annorlunda. Allbäck pratar om tillfälligheter. Varför får det ens sändas? Det var utspelning, utklassning och utskämning. Sverige lät tyskland spela sitt bästa spel någonsin. Vi måsta alla skämmas. I många år. Tack Sverige.

VM-krönikan lyckades verkligen sätta en personlig prägel på minnet av VM-festen. Att producera så tråkig TV av VM måste räknas som en prestation i världsklass. Att kalla finalen och semifinalerna för "tråkfotboll" är bara korkat och obegåvat och visar mest på att man inte förmår att uppskatta fotbollens alla delar. Det kommer personen i fråga att växa ifrån så småningom. Jag skulle kunna kunna se finalen med alla spelare bortretuscherade utom Cannavaro. Det skulle ändå aldrig kunna kallas för tråkfotboll. En match som innehåller Pirlos passning till Grosso inför hans mål kan heller aldrig kallas för tråkig. Men det som stör mig mest är att programmet avslutades med någon slags moralkaka om Zidane och våld rättvisa och dumheter. Sånt får mig att må illa. Fotboll är en smutsig miljardindustri. Att granska den är viktigt, men att SVT som är med och betalar karusellen låter som ett Tsunamiminnesprogram i slutet av sin VM-krönika är skenheligt och dåligt TV.

De tre största i VM:
1. Fabio Grosso -vilket genombrott!
2. Fabio Cannavarro -vilken tajming.
3. Fabio Ronaldo -flest mål genom alla tider. Och jo, han heter så.

De tre största skämten i VM:
1. Zlatan och Henke -vårt superanfallspar skrämde ingen.
2. Klinsmann -du är tränare, uppträd som en sådan. Inte som en packad supporter.
3. Lagerbäck -du är tränare, uppträd som en sådan. Inte som en konflikträdd skolrektor.

Bäst i VM: Tyskland - Italien
Sämst i VM: Anders eller Kim? Mobbningen mot Svensson från media och fans är fortfarande äcklig. Jag väntar på att någon ska be om ursäkt. Jag vet att det är förgäves.

PS. Jesper Blomqvist spelade i United. Han spelade från start i CL-final. Det kan vara värt att komma ihåg ibland. Superhenke väntar fortfarande på att överträffa Bojan Djordjics facit i samma lag. DS.

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

Amen!

10:55 em  
Blogger Ica said...

Zlatan skulle aldrig haft sin plats alls. Han är överskattad. Duktig i många situationer, men på tok för loj och absolut inte en lagspelare. Sveriges VM var ett skämt med mycket frånskyllningar och en del oflyt. Isaksson räddade Sverige flertalet gånger enligt min mening, även om målet du nämner var en miss. Svensson borde få en ursäkt och Zedine gjorde vad som kändes bäst för honom i stunden. Sverige gick mest och var kyckliggula och dåliga.

11:10 em  
Anonymous Anonym said...

Att kalla kritiken mot Svensson för mobbning är larvig. Är man professionell spelare får man tåla kritik. Tycker dock mycket var befogat, framförallt efter Trinidad när han gör en usel match och tycker själv har gjorde en kanonmatch.

11:36 em  
Blogger xx xx said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

10:03 em  
Blogger xx xx said...

Olle Svalander said...

ankan, kul att du kommenterar.
Jag förstår inte helt din uppfattning att spelare bör bedömmas för vad de efteråt säger om sin egen insats, men det kanske är så nu: att intervjuerna efter match är viktigare än spelet. Det kan ju alla förstå.

Vad gäller Svenssonhatet och mobbningen av denne behöver jag mer utrymme än en kommentar.

10:21 em  
Anonymous Anonym said...

Tjena Olle

Jag brukar vara inne och läsa och skriva på Svenska Fans lite då och då. Jag vet inte om du varit där och tittat på FAN-TV som i min mening producerar dom bästa programmen om fotboll här i Sverige. Som ett inbiten guligan så saknar man ju en representant för de svenska mästarna. Tror du inte att du skulle kunna vara med och tycka lite i något program av t.ex. syd-sydväst. Du finns ju i Stockholm fattar jag det som! Jag tror du skulle kunna tillföra mycket!

12:11 em  
Blogger xx xx said...

Hej Sven.
Jag var med i programmet Väggspel några gånger. Det var roligt, men programmet letade då fortfarande efter sin form och handlade mycket mycket om VM. I ett program där man ska diskutera Svensk fotboll och vet vad man vill skulle jag gärna delta.
Om de hör av sig kan jag komma och tycka.

7:20 em  
Anonymous Anonym said...

Kul att någon mer än en själv uppskattade Fabio Grossos VM enormt mycket.

Med risk för att låta som en experttyckardiva, så håller jag med dig om att SVT överdriver totalt när man kallar slutspelet för "tråkfotboll". Uppenbarligen har krönikörerna, som du målmedvetet konstaterar, inte något särskilt förfinat fotbollsöga.

Klinsmann betedde ju sig som en spelare, snarare än packad supporter. Vilket är rimligt med tanke på herrens bakgrund.

Ronaldo Luis Nazario da Lima. Så heter han faktiskt. Fast man kanske inte ska försöka leka besserwisser mot en som arbetar med fotboll.

12:40 fm  
Blogger xx xx said...

I Mats Hårds fotbollslexikon (som finns med i pocketversionen) står Ronaldos fullständiga namn. Den måste uppdateras till nästa tryckning, för efter VM heter alla Fabio.
/Fabio Svalander

9:22 fm  

Skicka en kommentar

<< Home